Nollning som är så kul!

Nu har de beslagtagit några hundra liter alkohol igen, och förstört en trevlig nollning igen. För visst är det ändå ganska kul för en sextonårig flicka som inte brukar dricka särskilt mycket annars att få festa loss ordentligt och lära känna de som hon ska dela sin vardag med i tre år framöver? Ja just det, jag menar nollningen på gymnasiet. Tonåringarnas dockvrå, där de låtsas att de är mycket äldre än de är och sysslar med sånt som de stora tjejerna och killarna gör. Jag tycker faktiskt inte att det är vettigt när man trattar i varandra sprit och ägnar sig åt andra på nollningar förekommande festligheter, och jag tycker faktiskt inte att det är särskilt mysigt när polisen får larm om och hittar en sextonårig flicka med en kroppstemperatur på ungefär 35°C och en promillehalt på 3-4. Jag tycker inte det.

Jag tycker att det är tråkigt när tonåringar gör sånt. Mot varandra och sig själva. Faktum är att jag tycker att det är ganska vidrigt och skrämmande. Det är svårt att inte bli moraliserande, men man kan i alla fal låta bli att tycka att det är ok. Det finns lite som man kan göra, men att fördöma någon har aldrig slagit väl ut och leder egentligen ingenstans alls för det mesta. Någonstans mellan fördömande och stödjande finns en balans som kan göra mycket gott om den hittas, tror jag. Någonstans mellan föräldern som köper ut till sin femtonåring och föräldern som ger sin femtonåring stryk och utegångsförbud. Jag har ingen exakt formel, men jag vet att det ligger någonting mellan de två som man aldrig får sluta leta efter.

Flickan som hittades halvdöd klarade sig, men det var knappt. Hon hade inte överlevt natten utan hjälp.

Kommentarer
Postat av: Daniel C

Jo, det är hemskt.
Kan ju säga att här på universitetet är det på ett sätt värre och på ett sätt bättre.
Sämre genom att det är drickande minst en gång i veckan och inte bara i början av utbildningen, bättre genom att det är vuxna människor (som har lite bättre koll, men bara lite) som dricker...
Föräldrar borde också ha bättre koll. Och bry sig! (Har träffat på föräldrar som inte bryr sig om deras barn dricker och röker sönder sig,
det är hemskt).
Men jag röstar för bort med alkoholen, då kanske alla skulle bli som oss kristna och leka mellanstadielekar istället ( http://karlsten.blogspot.com/2007/08/fr-uppenbarligen-lngtar-vi-alla.html )

2007-09-10 @ 12:42:58
URL: http://www.soilheart.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0