Expeditionsexpediten

Det är jag som är expeditionsbiträdet. Innan jag lärde mig vad jag var för något brukade jag bara säga att jag satt i kassan och tog hand om posten, men jag gör ju så mycket mer. Jag biträder ju expeditionen. Eller?

biträda1 hjälpa, hjälpa till, bistå, assistera, bispringa
2 ansluta sig till, instämma i, stödja, omfatta, godkänna

Enligt www.synonymer.se finns det dessa två tolkningar på "biträda". Så jag biträder nog inte expeditionen trots allt. Det skulle ju enligt definition ett förutsätta att expeditionen gör något själv eller, enligt definition två att den har någon form av åsikt. Och jag tror inte att jag kan biträda någon av de tolkningarna. Vad är ett biträde då?

biträde1 medverkan, hjälp, bistånd, understöd, assistans
2 medhjälpare, hjälpreda, assistent, adjoint, expedit


Så säger www.synonym.se om biträden. De allra flesta synonymerna verkar kräva en andra person (eller första kanske, med biträdet som andra person) som på något sätt har hjälp av ett biträde, men någon sådan finns inte här. Det är jag som är expeditionsbiträdet. Sekreterarna hjälper till när det blir för många patienter på en gång, men annars är de ju sekreterare. Då återstår expedit. Jag är alltså en expeditionsexpedit. Intressant.

Jag undrar om det här inlägget skulle listas bland resultaten av en sökning på "sex", med tanke på ordet "Expeditionsexpedit". Vad fel det skulle bli. Men nu har jag ju skrivit lite om sex också förstås.


Kommentarer
Postat av: soffipropp

hihi jag vill osså va expeditionsbiträde!! Fast jag är kontorsvaktmästarassistent.. vad är det? :)

2007-06-21 @ 16:37:00
Postat av: Jo

Det måste ju vara en som assisterar vaktmästaren som är på kontoret, eller?

2007-06-21 @ 16:43:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0