Vendela Vanessa Vendetta

Jag har totalt snöat in på namn. Det är inget nytt påfund, jag har intresserad mig för namn och deras betydelse i flera år. Inte på något seriöst forskaraktigt sätt utan helt amatörmässigt i stil med "när jag får barn vad ska de heta då?" mest. Man kan naturligtvis inte kalla ett barn vad som helst bara det har en passande betydelse, det måste ju vara ett namn som låter bra också, men åt andra hållet då? Kan man ge ett barn ett namn som är jättefint men betyder blodshämnd? Ja precis, mitt senaste hjärnspöke heter Vendetta. Det ser bra ut, det klingar bra och låter fint, precis som ett flicknamn. Men kan man verkligen kalla en liten flicka för blodshämnd? Med ens så får jag värsta filmscenariot i huvudet där ett barn växer upp och formas av sitt namn till en skoningslös hämnare. På vad vet jag inte, men i filmen dyker det alltid upp något. Om inte annat kan man ju alltid hämnas på samhället, right? Nej det är väl inte ett särskilt troligt scenario. Det lär ju faktiskt inte hända, man vinner inte bara för att man heter Victoria. Däremot skulle det nog bli svårt att få igenom Vendetta som namn... Det kanske skulle räknas som kränkande eller något. Och även om hennes jämnåriga under en väldigt lång tid inte skulle tro något annat än att det var ett helt vanligt namn så skulle nog namnet ändå orsaka en del höjda ögonbryn och kanske värre, vet inte vad. Men man döper väl inte ett barn till blodshämnd? Ens om det skulle låta bra? Eller? Citat från www.babynames.com "The meaning of the name Nemesio is Vengeance". Inte blodshämnd för all del men close enough. Det är kanske inte det vanligaste i Sverige heller (ursprung: Spanien) men det finns uppenbarligen. Skulle man alltså kunna kalla en flicka för Vendetta? Ärligt talat så tror jag att man kan få problem för att man vill ha det till just ett flicknamn. Daniel föreslog Vendela som alternativ, men jag gillar inte riktigt det. Förut älskade jag det namnet och jag tycker fortfarande att det är fint men det är inget bra substitut för Vendetta. Det klingar helt fel. Då är Carres förslag mycket bättre: Vanessa. Jag kan kalla min dotter Vanessa och sen när hon blir äldre så ska jag förklara varför hon heter som hon gör. Undrar om hon kommer gilla det. Förmodligen.

Jag har ingen dotter. Inte än. Det är inte ens någon på gång. Jag bara spekulerar. Jag gillar namn. Och barn. Mina barn kommer få en miljard namn var, och alla kommer vara konstiga. Utom typ ett kanske om jag låter deras pappa vara med och bestämma lite. Tack vare min pappa heter jag inte Filippa till exempel. Inte min syster heller. Vi har förlåtit honom nu, men det tog några år. För visst hade det varit häftigt att heta Filippa.


Kommentarer
Postat av: sofy

jag vill också heta vendetta!!!

2007-07-09 @ 09:32:50
URL: http://sofierosell.blogg.se
Postat av: sofy

jag vill osså heta vendetta!!! fan va coolt!

2007-07-09 @ 09:33:35
URL: http://sofierosell.blogg.se
Postat av: lisen

Vendetta var ju ett grymt namn... mest för att jag älskar filmen V for Vendetta :) din dotter kanske växer upp och hjälper folket i en fasciststat att göra uppror mot makthavarna, det är ju inte så tokigt iof!
Jag funderar på att ha barn som heter Freja eller Frej. Amadeus. Loke. Björn. Esmeralda. Karl.
Tål att tänkas på..

2007-07-09 @ 18:30:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0