Vårdcentralen - ett förväxlingsdrama

Egentligen ska jag kolla leg på alla patienter, men det har blivit lite dåligt med det den senaste tiden. Många av dem känner man ju igen och annars brukar det funka att köra en snabbkoll genom att fråga vad de heter och kolla det mot bokningslistan. Idag däremot önskade jag att jag hade kollat leg, nu löste det sig visserligen ändå men jag var lite nervös ett tag.

På morgonen kommer en kvinna och säger att hon har en tid till en DSK. Jag känner igen namnet på bokningslistan så jag frågar om det är hon, och ja det är det så jag tar betalt, gör min registrering och skickar in henne. Tiden är dock 15 minuter senare än hon fått uppgift om, men jag tänker att den som bokade kan ha sagt fel till henne, sånt förekommer. Patienten sitter i väntrummet och jag tänker inte mer på det. Ungefär tio minuter och några patienter senare kommer en kvinna och säger att hon har tid till DSK (samma sköterska som den förra kvinnan) och uppger sitt namn (samma namn som den förra kvinnan!). Jag försöker att inte visa hur nervös jag blir, knappar och har mig ungefär som när jag inte kan hitta en tid som ska vara bokad. Den här kvinnan hade dessutom uppgett tiden som faktiskt stod på bokningen som jag registrerade den andra kvinnan på. Skit också. Men vem är inne hos syrran då? Varför skulle någon sno någon annas DSK-tid? Jag frågade väl efter namnet? Visst gjorde jag väl det? Jag bestämmer mig till slut för att ta betalt av den här kvinnan också och ringa in till sköterskan för att försöka reda ut den här inte helt vanliga situationen. Strax kommer vi fram till lösningen, och den är inte ett dugg häftig eller ens ovanlig bortsett från en detalj. De hade båda tid till sköterskan, de hade de tider som de själva uppgav (dvs direkt efter varandra) men en av dem fanns av någon anledning bara inte på bokningslistan. Ett rätt så vanligt scenario, men med en twist. De hette exakt samma sak och var ungefär lika gamla. Som tur var så har vi bara de två som heter just så i journalsystemet så det var lätt att hitta den andra kvinnan och göra en registrering på henne också och så var allt frid och fröjd på vårdcentralen igen. Det hade kunnat bli intressant dock om någon av dem velat ha kvitto, eftersom perssonnummret står där...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0